Användning av chiafrön

chiafrön

Användning av chiafrön… Vad är dom där fröna bra för egentligen? Det har verkligen varit en stor hype kring dom här jäkla fröna ganska länge nu och man kan ju inte bli annat än nyfiken när man ligger hemma och typ dör i förklylning. Kan chiafrön möjligtvis vara min räddning? 

Som den toppbloggare och hälsoböna jag är (haha), har jag sammanställt en utomordentligt bra lista med olika hälsofördelar med chiafrön. Håll i hatten, här kommer den: 

  • Du får i dig massor av antioxidanter, vilket sägs vara cancerförebyggande och framförallt motverka hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Chiafrön innehåller omega-3 , vilket i sin tur också motverkar hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Fröna innehåller både magnesium och järn, vilket kan motverka trötthet, ångest och depression.
  • Den höga proteinhalten i fröna (21% protein/100gram) håller dig mätt under en längre tid, samt hjälper dig att bygga muskler.
  • Du får i dig mycket fibrer som jämnar ut blodsockret och förbättrar tarmfunktionen. 

Jaaa hörrni, chiafrön verkar helt klart vara det bästa som har hänt sedan skivat bröd – speciellt om du har diabetes eftersom du då vill äta en kost som jämnar ut blodsockret samt motverkar risken för hjärt- och kärlsjukdomar 🙂 

Här hittar ni mina nyttiga recept på chiapudding:

Recept: Chiapudding med kokosmjölk

Recept: Chiapudding med blåbär

Leave a comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »