Hälsa

7 posts

Vad är paleokost?

Nu är det dags för mig att börja äta enligt paleo igen! Jag har ju haft ett litet uppehåll från paleo-kosten ett tag och känner verkligen att jag skulle behöva boosta kroppen (och framförallt immunförsvaret) med bra energi och näringsämnen.

Oprocessad & näringsrik mat

Paleo, även kallad stenålderskost, är en kosthållning som går ut på att äta ren & oprocessad mat med så få tillsatser som möjligt. Precis som vi gjorde på stenåldern. Kosthållningen är helt fri från raffinerat socker, mjölkprodukter & spannmål, men går att anpassa efter egna behov. Jag själv äter t.ex. vissa bönor och havregryn ibland, vilket egentligen inte ingår i en strikt paleo-diet. Här har ni i alla fall en lista på vilka råvaror & ilvsmedel som är bra att ha hemma i kylskåpet och skafferiet när ni ska äta enligt paeodieten.

Shoppinglista:

Proteinkällor
  • Fisk, skaldjur, ägg, korv med hög kötthalt, bacon, olika sorters rött kött & fågel
Vegetariska proteinkällor
  • Olika typer av nötter & fröer (t.ex. Solrosfrön & chiafrön)
  • Nötsmöt (jordnötssmör, cashewsmör, mandelmsör)
  • Hampa-proteinoulver
  • Quinoa & bovete (gråzon egentligen, men om du vill äta vegetarisk paleo så kan du inkludera dessa för att i i dig protein)
  • Bönor (samma som ovan. Har du en känslig mage bör du varken äta quinoa/bovete eller bönor)
Fettkällor
  • Ghee
  • Kokosolja
  • Nötter & nötsmör (mandelsmör, cashew eller jordnötssmör)
  • Avokado & avokadoolja
  • Animaliskt fett
  • Olivolja (bör ej användas som stekfett)
Dryck
  • Kaffe
  • Thé
  • Vatten
  • Nötmjök (osockrad mandelmjölk/kokosmjölk)
  • Kokosvatten
  • Färskpressad juice på frukt
Substitut till laktos
  • Kokosmjölk & kokosgrädde
  • Chashewgrädde
Socker
  • Honung & agavesirap
  • Banan, mango och andra söta frukter
  • Lönnsirap
  • Kokossocker
  • Dadlar
Mjöl
  • Kokosmjöl
  • Mandelmjöl
  • Hasselnötsmjöl

Ät färsk frukt, grönsaker, rotfrukter, sötpotatis, vanlig potatis (i rimlig mängd) och krydda maten med FÄRSKA ÖRTER och lantbuljong. Detta ger mer smak på maten.

Vill ni har receptinspiration så har jag en kategori med Paleo-recept HÄR.

Om ni använder Pinterest så har jag även en Paleo-board där jag pinnar andras paleo recept, klicka på bilden nedan för att komma dit:

recept-inspiration paleokost

Konsten att utmana sig själv & nå sina mål

Shit i gatan, vad skönt det är med helg. Förra veckan kändes som ett never-ending-marathon som vägrade ta slut. Veckan var full av utmanande (men roliga) möten samt att jag höll en heldagsutbildning som tog mycket tid och energi. Det gick dock väldigt bra och jag fick riktigt fina betyg av alla deltagare, så arrangören ringde mig dagen efter och ville att jag skulle föreläsa hos dem igen – så himla kul!  Blir lite stolt över mig själv faktiskt då ett av mina mål just nu är att jobba bort min scenskräck. Mission completed ✔

Jag har länge haft problem med att stå på scen/prata inför publik men nu när jag har gjort det några gånger känns det inte alls så farligt.  Man måste utsätta sig själv för läskiga saker för att utvecklas! Om du gör någonting tillräckligt många gånger blir du förhoppningsvis bra på det (eller åtminstone bättre).

Gör personlig utveckling till en vana

Jag (som tydligen är självutnämnd expert i ämnet) tror på att man måste sätta tydliga mål för sig själv och framförallt ha en “systematisk plan” för att lyckas nå dem. Tror även att det är viktigt att fokusera på ett mål i taget för bästa möjliga fokus. Jag ska ge er ett exempel. Just nu vill jag lära mig mer om filmproduktion och att klippa film. Min systematiska plan är då att gå upp kl. 06.00 varje dag och (samtidigt som jag ändå dricker mitt morgonkaffe) titta på minst ett Youtube-klipp om videoredigering. Jag har även satt som mål att klippa film minst 2 timmar/vecka, vilket jag främst gör på helgerna. Tittar jag på ett klipp varje dag, innebär detta att jag har sett ca 30 klipp på en månad. Det blir ganska mycket ny kunskap att ta in, bara genom att lägga ner 2-3 minuter varje morgon. Är ni med på vad jag menar? Om du är fokuserad på ett tydligt mål och systematiskt lägger ner lite tid varje dag, under en längre period, är det ganska svårt att misslyckas.

 

“Motivation gets you going, habit makes you succeed” 

 

Det jag vill förmedla är att du kan göra personlig utveckling till en vana och på så sätt nå dina mål. Ta ansvar för din egen utveckling. Låter det rimligt tycker ni? På tal om videoproduktion så får vi se om det blir någon färdig Santorini.-video, haha… Jag har klippt och grejar i flera veckor nu men känner att det går riktigt trögt framåt. Skam den som ger sig! 

 

PALEO UPDATE! 12 dagar, -2 kg

Nu har jag ätt enligt paleo-dieten i 12 dagar och har tappat 2 kg, känner mig märkbart piggare och tycker att det går hur bra som helst! Det är inte alls speciellt jobbigt – bara man är duktig på att förbereda sig och framförallt se till att ha med sig mat och mellanmål varje dag iom att det är ganska svårt att köpa mat “on the go”.

Jag har märkt att det har blivit lite väl mycket frukt för min del, vilket har lett till ett konstant sockersug. Framöver tänkte jag försöka hitta lite mer proteinrika mellanmål, istället för frukt. Idag kokar jag t.ex. tre ägg och tar med mig i väskan. Igår hade jag med mig en burk med chiapudding, gjort på kokosmjölk. Jag tänkte köpa hampaprotein nu i helgen för att kunna göra proteinrika (gröna)smoothies. Min kille har även i en äggvita i sina smoothies, vilket jag tänkte ge en ärlig chans någon dag, trots att det låter vidrigt, haha! Avokado är ju gott och enkelt att ta med sig, men kalorierna drar iväg ganska snabbt tyvärr. Jag vill hellre få i mig mer protein.

Har ni några tips på proteinrika mellanmål som är paleo-vänliga?paleo_mellanmål_chiapudding_kanel_kokosmjölk_tips_snabbt

Paleo – vad jag äter på en dag

Hej på er! Just nu ligger jag i soffan, dricker kaffe och kollar på en videoutbildning på Moderskeppet. De har verkligen sjukt bra och roliga kurser! Jag är tjänstledig från jobbet och är på en 10 veckors praktik på Tasteline.se just nu, vilket är hur kul som helst! Jag skriver artiklar, fotograferar och filmar mat och jobbar med deras sociala medier. Van-tastic!

Jag har även dragit igång med en diet som kallas paleo (stenålderskost) som går ut på att man tar bort all processad mat i princip. Jag äter varken gluten, mejeri, baljväxter eller spannmålsprodukter. Känns rätt konstigt att plocka bort såserna framförallt, men det funkar faktiskt superbra! Jag känner mig redan lite piggare dessutom, så jag kör på 🙂 Här är ett exempel på vad jag äter under en dag:

Frukost
Chiapudding på kokosmjölk

Lunch/middag
Ugnsstekt kyckling med sötpotatismos och grönsaker

Mellanmål
1-2 kokt ägg

Middag:
Lax med rotfrukter, broccoli och zucchini i ugn

Kvällsmål:
Grön smoothie

Är ni nyfikna på att läsa mer om paleo och hälsoeffekter med dieten? Skriv en kommentar i så fall så ska jag summera allt till er i ett inlägg!

paleo chart